Hvad er akupunktur

AkupunkturI akupunktur benytter man nåle til at behandle menneskers smerter og andre gener. Det er en behandlingstype, der genskaber balancen i kroppen. Det er ikke kun de konkrete symptomer, der behandles, men hele kroppen. Akupunktur udspringer af Traditionel Kinesisk Medicin og er mange tusinde år gammel.

Kinesisk lægevidenskab

Akupunktur er en kinesisk lægevidenskab, der har til hensigt at skabe balance mellem modpolerne yin og yang. Derud over har akupunkturen til opgave at få Qi, som er vores livsenergi, til at strømme frit i kroppens meridianbaner – 14 energibaner, der løber gennem kroppen. Når meridianbanerne af den ene eller anden årsag blokeres eller ikke er i balance, medfører det sygdom og smerte. Det diagnosesystem og de behandlingsformer, der benyttes i akupunktur er meget forskelligt fra de systemer, vi benytter i vestens lægevidenskab.

Ældgammel viden

Akupunktur opstod i Østen for nogle tusinde år siden. Noget tyder på, at allerede omkring 2500 år før vor tidsregning omtaltes akupunkturen og 200 år før vore tidsregning, blev den første kendte lærebog om akupunktur skrevet. Bogen er i to dele og fylder 18 bind. Den første del omhandler medicinteori og den anden del omhandler behandlingsterapi. Bogen indeholder sågar kirurgisk viden og betragtes stadig som et vigtigt værk. Arkæologiske fund fra Han dynastiets tid, det vil sige år 206 til år 24 før vor tidsregning, viser brugen af metalnåle lavet af stål, bronze og guld.

Akupunkturen kom til Europa

Det var først, da jesuitter-ordenen kom til Kina i 1600-tallet for at missionerer og derefter bragte viden om kinesisk medicin med sig tilbage til Frankrig, at europærerne stiftede bekendtskab med kinesisk lægevidenskab. Jesuitterne var forundrede over de kinesiske lægers resultater og fortalte om dette i Frankrig. Det var disse missionærer, der gav akupunktur sit europæiske navn. På latin betyder Acus nål og punctura betyder punktering. Det var dog ikke før efter anden verdenskrig, at akupunktur vandt frem i Europa og først i 1979 blev behandlingen med akupunktur anderkendt af WHO. I løbet af 1980’erne blev behandlingen med akupunktur begyndelsesvis efterspurgt i Danmark.

Diagnosticering

I akupunktur ser behandleren ikke kun på symptomet patienten kommer med. I stedet kigger han eller hun holistisk på personen. Det vil sige, at både den psykiske og fysiske tilstand, patienten er i, tages i betragtning. Akupunktøren vil alt efter symptomer spørge ind til flere ting såsom livsstil, smerter, søvn, urin og afføring, arbejdsliv mv. Nogle akupunktører bruger patientens tunge til at stille en diagnose, andre tager pulsen. Nogle kigger på huden eller registrerer lugte. Det giver alt sammen behandleren information om tilstanden i kroppen og hjælper dem med at stille diagnosen. Det er diagnosen, der afgør hvilke akupunkturpunkter, der skal arbejdes med. Akupunkturpunkterne er over 360 punkter, der relaterer sig til meridianbanerne.

Selve behandlingen

Når behandlingen med nålene går i gang ligger patienten ned på en briks. Nålene der bruges er meget tynde og sterile. De sættes i de relevante akupunkturpunkter. Nogle akupunktører behandler med laser i stedet for nåle. Det er meget forskelligt, hvor mange nåle det er nødvendigt at sætte. Alt mellem 1 og 20 er helt normalt. Man kan typisk mærke at nålen bliver sat i, men kun som et lille tryk eller prik – måske mærker man en svag smerte. Nålene skal typisk sidde 20 til 25 minutter i punkterne, før de fjernes. Måske får man en let rødme, der hvor nålen har siddet, men det er langt fra altid. Nogle patienter reager på behandlingen med en følelse af lettelse, træthed, tørst eller varme. Det er helt forskelligt fra patient til patient. Ofte skal man regne med flere behandlinger. Efter den femte behandling bør man kunne føle en effekt.

Hvor foregår behandlingen?

Mange akupunktører har deres egen private klinik. Man kan også få behandling med akupunktur på nogle sygehuse ofte som smertelindring for eksempel på fødeafdelingerne. Der er også fysioterapeuter, der har taget behandlingsmetoden til sig.